Élménybeszámoló egy katapultálás történetéről a Közgázban

689
Fotó: Babos Petra

Egy katapultálás története címmel tartott ma délután előadást Cseporán Mihály alezredes, vadászrepülőgép-pilóta, Kalcsó Imre alezredes, repülésvezető és Szőke Sándor törzszászlós, a MiG 23-as vadászrepülőgép mechanikusa a Pápai SzC Jókai Mór Közgazdasági Technikum és Kollégiumában. A honvéd kadétképzésében részt vevő diákoknak Cseporán Mihály mesélt az 1990. április 20-án történt katapultálásáról.

– Az eset 32 éve történt. Belerepültem egy olyan felhőrétegbe, amelyikben már kezdtek kialakulni a zivatargócok. Ezek annyira kicsik voltak, hogy a földi radar segítségével még nem lehetett látni őket, így nem tudtak figyelmeztetni a kollégák. Ebbe belerepültem, s egy villámcsapás érte a gépet. A repülőgép motorja leállt, azonnal kigyulladtak a veszélyt jelző sárga és piros lámpák. Rögtön felmértem, hogy az alacsony magasság miatt a motor újraindítására nincs lehetőség, katapultálnom kell. Tudtam, hogy Ajka közelében vagyok, ezért felhő alá süllyedtem és amikor már kellő távolságba értem a várostól, katapultáltam. Lerepült a gép teteje, az ülés kirepült, én pedig ejtőernyővel megkezdtem a süllyedést. A gép egy horgásztó partjára zuhant – mesélte a nyugalmazott vadászrepülőgép-vezető, aki hozzátette, a katapultálás folyamata rövid eszméletvesztéssel jár, mivel 20 G terhelés esik olyankor az emberi szervezetre.

A diákoknak Kalcsó Imre és Szőke Sándor is meséltek, akik a repülőgép műszaki hátteréről beszéltek, valamint arról, hogyan kommunikáltak a pilótával az életveszélyes helyzetben.

Az előadás után a diákok beleülhettek egy katapultülésbe és felpróbálhattak egy magassági ruhát is.

A papesvideke.hu oldalon megjelenő valamennyi írást és képet szerzői jog véd. A cikkek és képek üzleti célú felhasználása kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető a web(kukac)papaesvideke.hu címen. Megértésüket köszönjük!