Meghosszabbítják a pápai repülőtér futópályáját

2193
Fotó: archív

A 2020. november 11-i Magyar Közlönyben jelent meg az a kormányhatározat, amely  az állami repülések céljára szolgáló pápai repülőtér fejlesztése miatt szükségessé váló vasúti fejlesztésekhez szükséges források biztosításáról tájékoztat. Ez azt jelenti, hogy a pápai repülőtér futópályájának meghosszabbítása a megvalósítási szakaszba léphet. Ennek kapcsán kerestük meg a Magyar Honvédség Sajtóosztályát, akik arról tájékoztatták hírportálunkat, hogy Magyarország a pápai bázist 2001-ben ajánlotta fel NATO-feladatokba bevonható repülőtérnek, amely a későbbiekben kiváló alapjául szolgált a többnemzeti SAC-program (Strategic Airlift Capability, azaz Stratégiai Légi Szállítási Képesség) befogadására is.

A NATO Biztonsági Beruházási Program (NSIP) és a nemzeti finanszírozású laktanya-rekonstrukciós program segítségével az MH Pápa Bázisrepülőtér, a NATO által támasztott követelményeknek jelenleg is megfelelő és a nemzeti feladatok ellátására is képes, modern légi bázissá vált.

A SAC program keretében üzemeltetett C-17 repülőgépek néhány esetben a beton hossza miatt csak korlátozásokkal voltak üzemeltethetők. A repülőtér fel- és leszállópályájának hossza jelenleg nem teszi lehetővé azt, hogy egy C-17-nél nagyobb méretű légijárművet a bázis korlátozások nélkül fogadjon. Ennek okán, a NATO-előírások figyelembevételével indult el a futópálya fejlesztése.

A beruházás jelenleg a tervezési fázisban van, ami magába foglalja a szükséges geodéziai munkálatok elvégzését, és a projekt megvalósításának komplex elkészítését.

A déli irányú bővítést az indokolja, hogy az ebben az irányban futó vasúti síneken – a Tatabánya – Pápa vasútvonalon – jóval kisebb forgalmat bonyolítanak le, így könnyebb és költséghatékonyabb ennek a vonalnak az áthelyezése, mint az északi, Győr – Pápa – Celldömölk vonalé.

A repülőtér elsődleges feladata a katonai repülések biztosítása, amibe beletartozik a gépek indítása és fogadása, valamint az ehhez tartozó szolgáltatások nyújtása. Feladatuk továbbá a hazánkban rendezett nemzetközi hadgyakorlatok támogatása, valamint szükség esetén a Magyarország területén tevékenykedő, vagy átvonuló NATO-erők segítése. A fejlesztés révén a Pápa Bázisrepülőtér repülőeszköz-fogadó képessége magasabb szintre emelkedik.

A futópálya meghosszabbítása mellett a fejlesztési törekvések a csatlakozó gurulóutak kiépítésére, a jelenlegi utak szélesítésére, illetve további légijármű parkolóhelyek építésére fókuszálnak. Ezenkívül kiemelt céljuk, hogy a navigációs berendezéseket és a fénytechnikát is korszerűsítsék. Ez utóbbi azért is fontos, hogy bármilyen légijármű, bármilyen időjárási körülmények között le tudjon szállni a repülőtéren.

A tervek között szerepel egy mintegy 8.000 négyzetméter alapterületű konténer és szállítóeszköz-tároló létesítmény kialakítása is. Ez a Magyarországra beérkező erők pápai fogadása, állomásoztatása és továbbirányítása szempontjából fontos. A beruházás jelentős képességnövekedést eredményezhet a bázis által kínált Befogadó Nemzeti Támogatás területén.

A navigációs berendezések fejlesztése, a fénytechnika korszerűsítése feltétele annak, hogy a repülőtér megközelítőleg ugyanolyan időjárási korlátozásokkal és lehetőségekkel üzemeljen, mint a régióban megtalálható polgári kereskedelmi repülőterek, így a kettős hasznosítás szempontjából alapvető fontosságúak a mostani fejlesztések.

A tervezett komplex infrastrukturális fejlesztési koncepció mentén kirajzolódó jövőkép előrevetíti, hogy a pápai légibázis a térség egyik meghatározó, a 21. század igényeit teljes mértékben kielégíteni képes, egyre összetettebb kihívásoknak megfelelni tudó katonai repülőtér legyen, mely még hatékonyabban tud helytállni mind a nemzetközi, mind a hazai kihívásokkal szemben.

A papesvideke.hu oldalon megjelenő valamennyi írást és képet szerzői jog véd. A cikkek és képek üzleti célú felhasználása kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető a web(kukac)papaesvideke.hu címen. Megértésüket köszönjük!