30. nap

318

Január 1-én kaptam meg a koronavírus elleni oltásomat és ennek örömére naplót indítottam, hogy mi történik velem nagyban és molekuláris szinten a következő 30 napban. Igyekszem közérthetően és helyenként illusztrálva bemutatni az eseményeket. Előre bocsátom, hogy a közérthetőség fontosabb szempont lesz, mint a tűpontos immunológia leírat, ezzel lehet nem egyetérteni, a kritikát szívesen fogadom. (Hogy miért vetemedek ilyenre, azt írás alján lehet megtalálni).

Nézzük mi a helyzet a 30. napon:

• JÓL VAGYOK. Kicsit elfáradtam az elmúlt 30 napban, de nem az oltás egészségügyi hatása miatt. Kimerítő volt mindennap olyan bejegyzést írni, ami érthető, de mégis tényeken alapuló és hiteles. SZERENCSÉRE AZ IMMUNOLÓGIA VILÁGA CSODÁLATOS! Lenyűgöző, hogy mennyi érdekes folyamatból áll össze az immunrendszer működése, hogy milyen ötletes módon próbálja fülön csípni a betolakodó kórokozókat és az is, hogy milyen ötletességgel próbálják a rosszfiúk kicselezni az őröket (adjuk meg a pontot ott is!). És ez a varázslatos sokszínűség nem csak az immunrendszer működése esetében figyelhető meg, hanem bármely szervünk, szervrendszerünk működésénél tapasztalhatunk csodákat, ha jobban megfigyeljük a működését. Ezek kialakulásának pedig az Élet a hajtóreje: az élet törekvése a túlélésre, hogy minden jobban, hatékonyabban és tovább működjön.
• Hogy az életet mi teremtette és mi ihleti újra meg újra, az egy izgalmas kérdés, ami biztosan nem tartozik az én tágabb szakterületem, a biológia tárgykörébe. Teológia? Kémia? Fizika? Filozófia? Vagy mind együtt? Ki tudja?!
• AZ ÉLET VISZONT MEGIHLETTE ALBERT BARILLÉ-T. ÍGY SZÜLETETT MEG AZ „EGYSZER VOLT… AZ ÉLET” RAJZFILMSOROZAT. Barillé mesterien mutatta be, hogy egészen bonyolult dolgokat is el lehet könnyed stílusban mesélni, és ezáltal közelebb hozta és közérthetővé tette a tudományt. Munkája új alapra helyezte az oktatást, ahol a folyamat megértése áll a központban, nem a lexikális tudásátadás. Munkáját gyerekeknek szánta, de a felnőtteknél is működik. Emlékszem, hogy milyen volt, amikor kb. 25 évvel ezelőtt először ragasztott a tévé elé ez a rjzfilm és látom, hogy ugyanúgy szögezi le most a gyermekeimet (és persze minket is újra), akik tátott szájjal észre sem veszik, hogy épp megértenek valami nagyon fontosat.
• Mert ez fontos. FONTOS, HOGY ÉRTSÜK, MIKÉNT MŰKÖDIK A TESTÜNK. Hogyan áramlik a vér, miként működik a szív, a tüdő, az agy, mi történik a várandósság alatt. Fontos, hogy tudjuk, mire kell figyelni, hogy egészségesek maradjunk, hogyan kell elkerülni a fertőzéseket, miként hat a gyógyszer, vagy épp az oltás. FONTOS AZ EGÉSZSÉGNEVELÉS.
• FONTOS LENNE AZ EGÉSZSÉGNEVELÉS. De most messze nincs azon a szinten, ahol lennie kellene. Biológiából rengeteg dolgot megtanulunk: Réti boglárka – 5 sziromlevél, 5 csészelevél, sok porzó, egy termő tetején a bibe… És a tankönyv kitért a hidraállatok talajzaton való szaltószerű mozgására is. Arról persze nem volt benne szó, hogy mire jó a lép. Az sem, hogy kell a kontaktlencsét kezelni, miért veszélyes az elhízás, hogy kell orrot fújni, bemelegíteni, vagy nyújtani edzésnél (ne, ne rugózz véghelyzetben!!!), nem volt szó a gyógyszerekről, a kórházról, a vérképről és végképp nem az első szex utáni pisilés fontosságáról! Így aztán valószínűleg az is kellett hozzá, hogy végül orvos legyek, hogy a biológiatanárom képes legyen egy fakockáról is élvezetesen mesélni. Persze valószínűleg az orrfújás helyes technikájáról még élvezetsebben tudott volna mesélni, és akkor talán feleannyi középfülgyulladásunk lett volna. Most rajtunk áll, hogy mit tanulnak a gyermekeink az iskolában a rendelkezésre álló idő alatt. Orrfújás vagy réti boglárka? A félreértés elkerülése végett, nincs bajom a boglárkával és a növényrendszertannal, de nem ezzel kellene elérni a széles tömeget a köznevelésben. Legyen a boglárka a szakoktatás része, ahol aztán használják is ezt az információt.
• AZ EGÉSZSÉGNEVELÉS A KÖZNEVELÉS RÉSZE KELL LEGYEN. Ha csak egy évben, mondjuk 7. osztályban, minden héten egyszer levetítik az „Egyszer volt…az élet” egy részét és utána megbeszélgetik a látottakat, már sokkal egészségtudatosabb jövőnk lesz. Mert van erre igény.
• Az egészsége mindenkit foglalkoztat, a szeretteié meg még inkább. Nem tudom összeszámolni, hogy hány kérdést, vagy like-ot kaptam az elmúlt 30 napban, de őszintén meglepett, hogy mekkora érdeklődés kísérte a naplómat. Több mint 1 millió egyedi felhasználó találkozott a Koronás mesékkel és legalább másfélszer ennyien a naplóm első bejegyzésével, amit még a saját felhasználói oldalamon osztottam meg. Kb. 5 millió elérés történt elsősorban a rengeteg megosztás miatt, amit nagyon köszönök, mert így sokan találkozhattak a naplómmal és gondolkozhattak el az oltáson. Nem kell velem egyetérteni a beoltatás kérdésében, de valamilyen álláspont kialakítása szükséges, amihez meg tájékozódni kell. Senki nem úgy születik a világra, hogy mindent tud a vírusokról, az RNS és DNS alapú vakcinákról, vagy a lehetséges mellékhatásokról. Egyáltalán nem elvárás, hogy ezekről szakértői álláspontja legyen mindenkinek, én is számtalan információnak olvastam utána, amiről nem tudtam. Olyan is volt, hogy kommentben, vagy üzenetben hívták fel a figyelmemet egyes témákra – köszönöm!
• MINDEZ AZT ÜZENI SZÁMOMRA, HOGY VAN IGÉNY AZ EGÉSZSÉGOKTATÁSRA, AZ EMBEREK TÖBBET SZERETNÉNEK TUDNI A SZERVEZETÜKRŐL ÉS AZ EGÉSZSÉGÜKRŐL.
• AZ „OLTÁSOM TÖRTÉNETE” NAPLÓ, ÍGÉRETEM SZERINT, A 30. NAPON VÉGET ÉR. A Koronás mesék nem, időről-időre helyzetjelentést fogok adni magamról és az USA-ban oltott kollégáról (aki ma is jól van ), de egyelőre nem tervezek újabb tájékoztatási kampányt. A családommal, a gyógyítással és a kutatással szeretnék most foglalkozni.
• Albert Barillé azzal zárta a meséjét, hogy „az élet megy tovább…” Én azzal egészítem ki, hogy szerencsére a koronavírus és az ellene készült vakcinákról szóló tájékoztatás is megy tovább – más felületeken. Az általam ismert, mértéktartónak és hitelesnek vélt magyar nyelvű felületeket gyűjtöttem össze itt azoknak, akik további információkat szeretnének a témában:

https://koronavirus.gov.hu/
Koronavírus vakcináció – szakirodalmi tallózó csoport: https://www.facebook.com/groups/740482753554572
KOVIDők – https://www.facebook.com/kovidok
Virológia Pécs – https://www.facebook.com/virologiapecs
Gondolatok egy biológustól – https://www.facebook.com/nyllabiol
MTA koronavírus összeállítása

Jó egészséget kívánok Mindenkinek!

A nevem Lőrincz M. Ákos. A naplót magánemberként vezettem, egyébként a Semmelweis Egyetemen szereztem PhD fokozatot immunológia témában. Jelenleg belgyógyászként a Szent György Kórház kardiológia osztályán dolgozom, de átmenetileg a COVID járvány miatt az intenzív osztályon segítettem a koronavírus fertőzöttek ellátását. Félállásban továbbra is a SE Élettani Intézetének adjunktusa vagyok, kutatási területem az immunrendszer és kórokozók interakciója és az extracelluláris vezikulák.

A papesvideke.hu oldalon megjelenő valamennyi írást és képet szerzői jog véd. A cikkek és képek üzleti célú felhasználása kizárólag a kiadó előzetes engedélyével történhet! Engedély kérhető a web(kukac)papaesvideke.hu címen. Megértésüket köszönjük!